Intakegesprek leerling is succesfactor

Melanchthon - Bergschenhoek

Een diepgaand intakegesprek met leerling, ouders en zomerschooldocenten is bepalend voor het succes van de zomerschool, stelt zomerschoolcoördinator Els Wijnberger: “De verwachtingen van de leerling moeten kloppen met de realiteit.”

En die realiteit van de zomerschool op Melanchthon Bergschenhoek is: zelfstandig kunnen werken van 9.00 tot 15.00 gedurende een of twee weken in de zomervakantie. Dat betekent dus aanpakken voor de leerlingen. Wijnberger, adjunct-directeur op de christelijke school voor gymnasium-atheneum-havo, vindt een stevig intakegesprek een bepalende succesfactor. “Ook al zet je alle praktische informatie in een brief, het is noodzakelijk dat de leerling zich persoonlijk committeert aan wat er van hem wordt verwacht” zegt Wijnberger. De zomerschool is bewust aan het einde van de schoolvakantie georganiseerd omdat leerlingen dan uitgerust zijn en ze goed voorbereid kunnen beginnen aan het nieuwe schooljaar. “Organisatorisch is dat niet ingewikkelder dan om het aan het begin van de zomer te doen. Wij roosteren leerlingen gewoon in voor het komende jaar, want wij gaan ervan uit dat wie de zomerschool mag doen, kan overgaan.”

Inzet vakdocenten essentieel
Melanchthon Bergschenhoek koos het bureau Studiekring om de zomerschool uit te voeren. Vakdocenten zijn absoluut nodig voor deze havo- en vwo-leerlingen die in het voor-examenjaar zitten, vindt Wijnberger. “De docenten moeten goed op de hoogte zijn van de totale examenstof. Het gaat immers om meer dan leren voor een toets. Zij moeten daarnaast leerlingen individueel begeleiden en met ze werken aan betere concentratie bijvoorbeeld.”

Eigen docent houdt touwtjes in handen
De eigen docenten van de school zijn nauw betrokken bij de zomerschool en houden de regie. Zij bepalen ten eerste welke leerlingen in aanmerking komen. Daarvoor kijken ze niet alleen naar de cijfers en of een hiaat in korte tijd weg te werken is, maar ook naar competenties van de leerlingen. Zij hebben hun verwachtingen van de leerling, opdrachten, oefentoets en eindtoetsen aangeleverd in een gesloten envelop. Docenten kijken zelf de toets na en beslissen of de leerling overgaat. De twaalf leerlingen die aan de zomerschool deelnamen zijn nu officieel over, zo blijkt bij de start van het nieuwe schooljaar. Daarnaast deden ruim twintig leerlingen mee (aan een deel van) de bijspijkerdagen om hun basis voor het examenjaar te versterken. Het effect daarvan moet in de loop van het schooljaar blijken.

Werkdruk verminderen
Volgens Wijnberger is het draagvlak bij haar docenten goed, maar moet de schoolleiding wel op tijd het gesprek aangaan met de docententeams. “Ik realiseer me dat het voor docenten best veel werk is om oefenstof bij elkaar te zoeken. Maar ik denk dat het anders organiseren van onderwijstijd en tussentijds wegwerken van achterstand de werkdruk gedurende het schooljaar juist kan verminderen.”

Lees ook de tips van andere scholen over Toetsing en bevordering.

Deel: