Leerlingen van het Corderius College, Farel College en Oostwende College werken in Amersfoort hun hiaten weg

14 July 2016

Donderdag 7 juli 2016, 10.00 uur: In de rechtervleugel van de school worden vloeren in de was gezet. Bij de hoofdingang komen leerlingen hun boeken in grote dozen inleveren, om daarna hun rapport op te halen. In de linkervleugel heerst stilte: er zitten 60 leerlingen geconcentreerd te werken. Zij grijpen de kans die ze krijgen om niet te blijven zitten.

De drie scholen van de Meerwegen Scholengroep werken dit jaar samen aan de zomerschool. Door meer leerlingen op één plek samen te brengen kan één leraar meer leerlingen bedienen. Voor het Farel College en het Oostwende College is de zomerschool nieuw dit jaar. Op het Corderius College hebben ze al ervaring met de zomerschool, die in 2016 voor de tweede keer wordt georganiseerd. Vorig jaar was een succes, 80% van de deelnemers ging alsnog over naar het volgende leerjaar. Rector Egbert Boerma (Corderius College): “Wij werken met pubers, niet met productiemedewerkers. De leerlingen voelen de druk gedurende het schooljaar niet, ze stellen uit, denken dat het wel goed komt. Daarom werkt de zomerschool: een eindsprint maken kunnen ze wel.”

De zomerschool om een hiaat weg te werken
Docenten vinden het soms lastig, de extra kans van de zomerschool. Boerma begrijpt dat wel: “docenten zijn een jaar lang intensief en serieus bezig met de leerlingen en sporen hen aan om te werken en niet uit te stellen. Dat een leerling dan na de rapportvergadering nóg een kans krijgt om over te gaan strookt soms niet met hun gevoel voor rechtvaardigheid.” Hij vervolgt: “maar de zomerschool is geen diskwalificatie van jouw inzet als docent. Je werkt niet een heel jaar weg in de zomerschool, maar wel dát onderdeel dat gedurende het jaar niet goed gegaan is. De zomerschool is voor ons een middel om een hiaat weg te werken.”

Vakken én houding

Er wordt niet alleen gewerkt aan de hiaten van een leerling, maar ook zijn of haar werkhouding is een belangrijk aspect. De docenten van de zomerschool, hier wordt samengewerkt met BMC / Studiekring, geven vakinhoudelijke ondersteuning en coachen de leerlingen op studievaardigheden. Op deze manier wordt de zwakke plek van de leerling in kaart gebracht en krijgt de leerling alle nodige ondersteuning om alsnog over te gaan én om het volgende jaar succesvol te doorlopen. En dat loont: 61% van de zomerschoolgeslaagden van 2015 zijn dit jaar weer overgegaan.

Materialen
Stappenplan leerlingselectie Farel college en Oostwende college
Docenteninstructie Farel college en Oostwende college

Deel: