Op het Etty Hillesum lyceum krijgen 35 leerlingen van 3 locaties een extra kans om toch over te gaan. De Zomerschool wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd en past bij het streven van de school om meer maatwerk te bieden aan de leerlingen. De trainers (Studelta) zijn onder de indruk van wat de leerlingen laten zien.
“35 leerlingen in een school van vier verdiepingen. Terwijl de rest van de leerlingen aan de Costa del Sol ligt, zwoegen deze leerlingen zich door oppervlakteberekeningen, vervoegingen in de verleden tijd en de Koude Oorlog.
Deze leerlingen doen mee aan de zomerschool. De zomerschool is een extra gelegenheid voor doubleurs om alsnog hun overgang te behalen. Waar ze normaal gesproken zouden blijven zitten, kunnen zij zich hier nog een laatste keer bewijzen. Door maatwerk te bieden proberen de trainers het beste in de leerlingen naar boven te halen, in de hoop dat er een duurzame studievaardigheid ontstaat.
Als ik door de school loop merk ik aan alle kanten dat er hard gewerkt wordt. Ik maak hier en daar een grapje met een leerling, maar vaak zijn ze zo geconcentreerd dat ze me niet horen.
De trainers zijn enthousiast en behulpzaam. Er worden verschillende werkvormen uitgewisseld en als iemand ergens niet uitkomt wordt er gewoon van klas gewisseld. Met het grootste gemak weten de trainers te improviseren en maatwerk te bieden. Echt iets om trots op te zijn.“ – Jonne Koopman – coördinator
“Ik was blij verrast door de motivatie van de leerlingen. Ondanks dat ze in hun zomervakantie nog naar school moeten, werken ze elke dag heel hard! Het is fantastisch om te zien dat je deze leerlingen met extra uitleg en tijd toch over kan laten gaan naar hun volgende leerjaar.“ – Karen Grootoonk – trainer
“Het is erg goed dat leerlingen tijdens de zomerschool de tijd krijgen om voor twee tekortvakken intensief te werken aan hun vaardigheden. Hiermee gaan ze, los van de optie of ze overgaan, beter voorbereid het volgende schooljaar in. Het mogelijke overgaan zorgt overigens wel voor een sterke motivatie om hard te werken, ondanks het prachtige weer buiten.” – Remco Middelveld – trainer
“We merken dat de leerlingen, ondanks andere verwachtingen, het naar hun zin hebben op de zomerschool. Leuk om te zien dat leerlingen die elkaar totaal niet kennen na twee dagen het al goed met elkaar kunnen vinden. Daarbij is het voor ons ook een kans om uitgedaagd te worden door de leerlingen met allemaal verschillende hulpvragen, leeftijd, niveaus enzovoort. Al met al een leuke en leerzame ervaring voor ons als docenten en voor de leerlingen!” – Kim Doedens en Linda Hartmann – trainers
“Een leerling maakt een oefentoets, twee leerlingen overhoren elkaar de begrippen door middel van begrippenkaartjes en een andere leerling help ik met de Franse Revolutie. Het is veel schakelen tussen de leerjaren en onderwerpen, maar door te differentiëren geef ik alle leerlingen de kans om passende begeleiding te krijgen. Differentiatie is de sleutel tot succes. Elke leerling krijgt vanuit eigen leervragen de begeleiding die het verdient om de zomerschool succesvol af te sluiten.” – Gonneke Meima – trainer
“De leerlingen krijgen intensieve begeleiding van de trainers en maken elke dag een planning zodat de voortgang gewaarborgd wordt. Zowel de leerling als de trainer wil na deze intensieve samenwerking natuurlijk niets liever dan dat een leerling de toetsen haalt. Het meest positieve voor het leerklimaat tijdens de zomerschool is de combinatie van de kortdurende intensieve periode en het feit dat docenten en leerlingen elkaar nog niet kennen bij aanvang.“ – Jordana Koskamp – trainer